Home   Was ist ot ?   Regeln   Mitglieder   Maintainer   Impressum   FAQ/Hilfe  

Odysseen des Wissens: Geschichte

Maintainer: Heiko Idensen, Version 1, 08.10.2000
Projekt-Typ: halboffen
Status: Archiv

mögliche Diskursformen ...

(1) History: Zur Vorgeschichte und zum Ansatz
Als Ideal einer möglichen Diskursform stelle ich mir ein Symposion als Gastmahl vor ... als Dokumentationsform ein offener Zettelkasten als eine Art "Fallenbild"
Die produktiven Treffen (Symposion, Kongresse) der letzten Zeit waren nicht die Großveranstaltungen mit "Folienauflegemaschinen" (etwas die "Hypertext 99") - 1-2 Jahre später erscheint dann Tagungsband, neuerdings auch oft mit CD-ROM, auf der dann wiederum die unvermeintlichen Folien über ein PDF-Dokument in digitaler Form abrufbar sind. ...

In den 70er Jahren: "Das Konzil" (Boris Nieslony: Künstlerhaus Stuttgart)

(2) "Das KONZIL" in Stuttgart: eine Zusammenkunft von Performance-, Konzept- und AktionskünstlerInnen mit einem interessanten ökonomischen Modell: (Informationen über ASA-European, Boris Nieslony:
) Für die maximal mögliche Aufenthalts- und Arbeitsdauer von einem Monat bekam man 1500,- DM Höchstsatz. Die einzelnen Künster- und Künstlergruppen hatten über die Stadt verteilt verschiedene Arbeits- und Aktionsräume (z.B. ein Pferd durch die Fußgängerzone führen, Frösche von Fernsehturm springen lassen ...) - aber alle trafen sich eben abends um 18.00 Uhr mit open end zum "runden Tisch" - in Anlehnung an die Form des "Konzils" - das waren so 30 bis 50 Leute. Es passierten dort gleichzeig alltägliche und künstlerisch-konzeptuelle Vorgänge: wie Essen, Diskussionen, Lesungen, Konzerte, Austausch über die Prozesse der einzelnen künstlerischen Arbeiten ..
Die ersten drei Tage waren schrecklich: man mußte sich erst kennenlernen, langwierige Vorstellungsrunden, die immer wieder auch mit kleinen "darbietungen", Mini-performances etc. durchsetzt waren , dann ständig subversive "Anträge zur Geschäftsordnung": "Ich beantrage, daß wir uns alle erst einmal die Haare schneiden und rasieren ...".
Einige fingen dann schon damit an ...
Dann kochte jemand etwas ganz besonderes ...
... die Mischung stellte sich dann als äußerst produktiv und schön heraus: alltägliche, diskursive, genussreiche, banale, zeremonielle Aktivitäten und Vorgänge - vor allem mit einem sehr ausgedehnten Zeit-Begriff ...
Daran anschließend dann auch meine Idee des "Symposion als Gastmahl": auch mit einem sehr luxuriösen "Zeitmanagement": ausgiebig Tafeln, Essen und Trinken, Lobgesänge, kleine Darbietungen, Dispute, Dialoge, lange Spaziergänge ... (bei den Konferenzen sind doch oft genau diese kleinen informellen Gesprächshappen, Rückfragen und Weiterführungen von Diskussionssträngen im Restaurant oder in Kneipen die wichtigsten und spannendsten Momente ...)

Ars Electronica 1989: PooL Archiv für Ästhetische Informationen

(3) PooL-Processing (zusammen mit Matthias Krohn) waren wir tätig als "Informationsagenten" mit dem Ansatz, die offiziellen und inoffiziellen Informationssysteme des Kongresses zu verschalten: die Gespräche auf den Gängen, abgelehnte Katalogbeiträge, Reaktionen der Besucher auf interaktive Installationen ... eben den ganzen "Diskursraum des Festivals" zu intensivieren und zu beschleunigen. Einerseits fütterten wir eine Datenbank mit diesen ganzen Informationen, die als offenes System "PooL für lebendigen Datenfluß" allen Besuchern zur Verfügung stand.
Z.B. gab es auf dem Symposion eine legendäre Begegnung von Baudrillard und Flusser, die beide über das Thema "kulturelle Virustheorie" spekulierten. Als sie die jeweiligen Ausführungen des anderen hörten, sind sie vollständig ausgeflippt und haben sich dann in einem sich immer weiter verwickelnden Dialog untereinander sich dermaßen hochgeschaukelt, daß die gesamte Zuhörerschaft vollständig fasziniert dieser Viertelstunde "freiem Assoziieren", diesem "Schauspiel des Denkens" gebannt (und schweigend - selbst der Diskussionsleiter Peter Weibel hat nichts mehr gesagt -Zwischenrufe: "Das will was heißen!" ) zuhörte, bis einem Zuhörer der Kragen platze und er die Zwischenfrage stelle, ob einer der Referenten oder jemand im Publikum Aids habe ...
Pause. Schweigen. Peinliche Stille. Das schöne Schauspiel öffentlichen Denkens war unterbrochen worden durch eine "weltliche Zwischenfrage" - das ganze Thema kulturelle Virus-/ Kulturtheorie: wie schützt man sich vor Krankheiten, Eindringlingen, dem großen Anderen - und bringt es auf eine banale, realweltliche Ebene.

Fragestellungen

(4) Wie sprechen die Leute, wie wird diskutiert, was ist der Status von Texten, wie verhalten sich die Texte untereinander, die Frage nach der Intertextualität ...
"Wer spricht?"
Solche Momente tauchen auch auf etwa in der wunderbaren Antritsvorlesung Foucaults am College Collège de France ...
Und während er spricht, stellt er die ganze Zeit den Status, den Ort, die Autorität seines Sprechens in Frage ... ich will nicht mit meiner Stimme sprechen, ich möchte, daß mit jemand souffliert, daß mir jemand die Worte einflüstert ... ich möchte eigentlich an jemanden anschließen, der vor mir schon gesprochen hat ...

Ungenügende Tagunsdokumentationen durch "flache Texte"

(5) Genau solche Momente tauchen dann aber in den klassischen Tagungsdokumentationen nicht auf, dort sich nur ganz linear die "Texte" der Vorträge abgedruckt, aber nicht, was sich zwischen den Texten abspielt ... keine Kontexte- die Umgebungsgeräusche werden ausgeblendet (etwa die Sounds der Spieleautomaten, die oft die Stimme der Vortragenden unhörbar machten durch das Dröhnen von elektronsichen Kampfgeräuschen) ...
... genau diese "anderen Elemente" haben wir dann in den Tagungsband der Ars Electronica ’99 vom Merve Verlag wieder versucht einzufangen: alte/essays/conn_447.htm der Text war dann eine Simulation durch die PooL-Datenbank, die eben virtuell all diese Neben- und Querinformationen enthielt ... z.B. konnten wir auch den verhinderten Paul Virillio wieder in das Symposion einschleusen, indem wir Textpartikel aus der "Sehmaschine", "Krieg und Kino" per CutUp einbauten ...
Connect it! Eine Navigation durch die PooL-Datenbank

Diskurspolitik

(6) Wie ist unsere eigene diskurspolitische Funktion in unseren priviligierten akademischen Örtchen: wir können uns Theman aussuchen, wir können sprechen und Texte veröffentlichen (die keiner liest), wir können alle möglichen Sachen "ins Netz stellen" ... können Themen für Diplom, Forschungs- und Dissertationsarbeiten (relativ) "frei" wählen und - aber gerade unter vernetzten Diskursbedingungen stellen sich die (alten) Fragen nach der Macht der Diskurse, danach worauf diese Diskurse aufbauen (auf der Basis welcher "Lektüren", auf welchen Zitaten?) und vor allem die Frage nach den Bedingungen wissenschaftlicher Diskurse ...
-- wie laufen die wissenschaftlichen Diskurse ab?
-- wie zitiert man?
-- was ist der Status von Anmerkungen, Fußnoten, Links?
-- wie wird diskutiert, bewertet?
-- was passiert eigentlich zwischen den Texten, in den Lücken der Texte?

Schreiben im Netz?

(7) Das ist eigentlich daß, was mich, wenn ich darüber nachdenke, warum ich überhaupt angefangen habe, mit dieser ganzen Literatur- und Textarbeit schon in den 70er Jaheren aber dann seit den 80er Jahren darauf aufbauend der Impuls, verstärkt mit Computern zu arbeiten, war eigentlich die Hoffnung, daß genau solche Fragestellungen auf ganz anderer Ebene bearbeitet werden.
Nun können sicherlich technische Revolutionen kaum soziale und kulturpolische Problemfelder allein auf der technologischer Ebene "lösen" - aber genau der Zusammenhang zwischen den (frühen?) technoimaginären "Projektionen" (würde vielleicht Hartmut Winkler sagen ...) und den in den sozialen und kulturellen Revolten der 60er Jahre nach "Befreiung" aller möglichen und unmöglichen Bereiche, ist für mich gerade jetzt in Zeiten der Globalisierung und des jetzt wirklich deutlich werdenden "Rückschlags" der postmodernen Technologien auf alle möglichen Bereiche des gesellschaftlich-kulturellen Lebens immer noch (oder wieder?) wichtig.
(Warum gibt es nur keine Fortsetzung der "Netzkritik", die vielleicht auch solche Bögen miteinbezieht?)

PooL-Processing

(8) ... doch zurück zu den Texten, die ja bekanntlich die Welt entscheidend verändern können ... Ende der 90er Jahre waren wir (Heiko Idensen & Matthias Krohn als Gruppe "PooL-Processing") "angeturnt" etwa von der Lektüre Kittlers - aber nun doch keinesfalls mit der Intention, auch selbst (wieder) Bücher oder Texte produzieren zu wollen, sondern uns stellte sich ganz vehement die Frage nach der medialen Form (von Diskursen, von Kunst, von Literatur, Perfromances ...) Bei weiteren "literatur-utopischen" Versuchen (wie etwa der "Imaginären Bibliothek") und frühen hypertextuellen Versuchen ... ist uns z.B. klar geworden, daß wir nicht mehr im herkömmlicher Art und Weise "zitieren": wir wenden Schnitt- und Montagetechniken auch auf die Text- und Diskursproduktion selbst an: wir nehmen Lieblingsstellen von Borges (aus: Borges, Jorge Luis: Die Bibliothek von Babel, Stuttgart 1974) , mischen die etwa mit Anleitungen für sog. "interaktive Romane" und Rollenspielbücher, exportieren unsere Medientheorie-Datenbank, schreiben ein paar narrative Zwischentexte, suchen und ersetzen, verknüpfen das ganze ...
... und fertig ist (zuminest einmal) der Textbestand der "Imaginären Bibliothek".
Schwieriger wird es dan schon mit der konkreten Umsetzung in die digitale Form, mit der Programmierung. Dann ist man ganz schnell wieder in der Welt, wie wir sie kennen (und hasssen): Literaturdatenbanken mit Schlagworten, frühe Hypertext-Programme, deren Struktur nicht exportiert werden kann, bestimmte Programme laufen nur auf bestimmten Computern (z.B. Hypercard auf Apples ..) also: ständiges Konvertieren, Exportieren, Importieren, Ge- und Mißbrauch von Programmen - also neben den Texten müssen auch die Programme "entwendet" werden ...

Die "Imaginäre Bibliothek"

(9) Zum Funktionieren der "Imaginären Bibliothek" Kleine Textpartikel mit starken Anschlußmöglichkeiten und einem hohen Verknüpfungsgrad (in den ca. 500 (Bildschirm-)Textseiten finden sich insgesamt fast 5000 Links, das mach im Schnitt fast einen Link pro Zeile (LpZ).
Durch diesen (größtenteils "assoziativen", aber auch teilweisse "systematischen") Verknüpfungsgrad der Texte untereinander und durch die Benutzermetapher der (Abenteuer- oder Bildungs-) Reise des Lesers durch die Texte stellte einen Versuch dar, die literarische Metapher der (unendlichen) Bibliothek ganz konkret in eine "Benutzerführung" umzusetzen und diesen Raum zwischen den Texten zum "Klingen" (oder doch Rauschen?) zu bringen.

PooL-Processing: Archive im Netz

(10) Die "Imaginäre Bibliothek" (ein vernetzter Hypertext, in dem sich die LeserInnen wie in einer labyrinthischen Bibliothek verirren können ...), nebst Materialien zum Projekt "PooL-Processing" (mit Matthias Krohn), u.a. Texte, die die UserInnen innnerhalb der Installation der "Imaginären Bibliothek" in den Jahren 1990-1994 wirklich in das System zurückgekoppelt haben:
PooL-Processing: Archive im Netz

Enzyklopädie: Interaktion mit Wissensstrukturen

(11) Als Denis Diderot und Jean Le Rond d'Alembert am Vorabend der französischen Revolution mit dem Projekt Enzyklopädie ein universelles Wörterbuch der schönen und mechanischen Künste zusammentragen, ist dieses Unternehmen nur als ein kooperatives Recherche- und Schreibprojekt unterschiedlichster Experten zu bewerkstelligen. Die Vernetzung der einzelnen - alphabetisch geordneten Wissensbausteine - geschieht über die Darstellung eines Wissensbaumes.
Auf dieser ,Weltkarte des Wissens‘ können die verschiedenen Wissensgebiete in einer Zusammenschau überblickt werden, so dass Zusammenhänge, Verzweigungen, Hierarchien der einzelnen Wissenspartikel deutlich werden. Im Gegensatz zum linearen Lesen arbeitet man sich durch die Enzyklopädie mittels sachbezogener, struktureller und sprachlicher Verweise. Der Leser wird somit zum aktiven Bestandteil der Wissensorganisation.
Er kann selbst - unterstützt durch Karte und alphabetische Register - eigene Wissenspfade abschreiten und die ausgebreiteten Wissenspartikel als mechanisch-künstlerisches und operationelles Produktionswissen selbst zur Anwendung bringen.

Enzyklopädie: subversive Funktion von Querverweisen

(12) Das Pariser Parlament bezieht sich in seinem Verbot der Enzyklopädie 1759 explizit auf die subversive Funktion dieser Querverweise:
"[...] das ganze in diesem Wörterbuch verstreute Gift findet sich in den Verweisen."). Mit Verweisen von einem Band zu einem (erst später erscheinenden) anderen wurde die Zensur geschickt umgangen, etwa im berühmt gewordenen Verweis von ,Menschenfresser‘ (Anthropophages) im ersten Band auf die Begriffe ,Kommunion‘ und ,Eucharistie‘ oder vom orthodox gehaltenen Artikel ,Jesus Christus‘ auf den eher ketzerischen Eintrag unter ,Eklektizismus‘ (s.a. d'Alembert/Diderot 1989, S. 20 ff.)

Enzyklopädie: Tafeln und Abbildungen: aktives WIssensdisplay

(13) Gerade die Tafeln und Abbildungen der Enzyklopädie setzen neue Standards im Wissensdesign und trugen wesentlich zur praktischen Umsetzung und Anwendung des Wissens - vor allem in den Bereichen Handwerk, Kunst und Buchdruck bei. Von den insgesamt fünfunddreißig Bänden sind allein zwölf Bände den Tafeln und Abbildungen gewidmet, zwei Registerbände verzeichnen Schlagworte, Wissensgebiete und Stichworte.
Auch die Zeichnungen und Tafeln sind in das komplexe Verweissystem einbezogen, indem sie einerseits bestimmte Zusammenhänge und Mechanismen darstellen, Details am Rande erklären - und gleichzeitig Verweise auf übergreifende Artikel enthalten, die diese Einzelfunktionen wiederum in einen gröfleren Zusammenhang stellen.
Die enzyklopädische Montage zeigt Querschnitte durch Maschinen und Arbeitsvorgänge, breitet die einzenen Objekte vor dem Leser so aus, dafl dieser diese wieder zum eigenen Gebrauch zusammensetzen kann. Als eines der ersten großangelegten kapitalistischen Buchprojekte (die Geschichte dieses Projekts wird ausführlich und spannend erzählt in Darnton, Robert, Glänzende Geschäfte. Die Verbreitung von Diderots Encyclopedie. Oder: Wie verkauft man Wissen mit Gewinn?, Berlin, 1993) beinhaltet sie gleichzeitig Gebrauchsanweisungen zur Buch-Herstellung (von der Papierproduktion über das Setzen bis zum Druck):
"In jedem dicken Buch steckt ein dünnes, das heraus will." (ebd. S.9) Der Gebrauch der Enzyklopädie ist also der eines aktiven, operationellen ,Nachschlagens‘ - und somit zur fortlaufenden Lektüre nicht geeignet.

MEMEX (MEMory EXtender, 1945)

(14) Mit den Möglichkeiten digitaler Technik standen nicht nur die Formen der eigentlichen Lektüre, sondern der Ort derselben, sozusagen die literarische Topographie zur Disposition. Während die konkreten Weiterentwicklungen von Tisch-Benutzer-Interfaces experimenteller Interface-Designern, frühen Hypertext-Utopisten, kreativen Softwareentwicklern und Ingenieuren in den 70er Jahren bei XEROX-Parc und am MIT eine Reduktion von räumlichen und handlungsorientierten Benutzermetaphern auf eine unmittelbare platte Arbeitsoberfläche darstellen, projiziert der konzeptuelle Prototyp aller vernetzen Arbeitsumgebungen und hypertextuellen Environments MEMEX (Abb. 3) eine Gedächtnis-Erweiterung (MEMory EXtender) - klassisch im Sinne einer ‚Umsetzung‘ geläufiger Medientheorien - ganz konkret auf den Arbeitstisch eines Wissenschaftlers.
Daß die hier konzipierten medialen Schnittstellen (Trockenfotographie, Mikrofilm) sich noch nicht in Richtung der seit den 30er Jahren entwickelten Analogrechner orientieren, tut der Radikalität des Entwurfs keinen Abbruch. MEMEX gehört auch heute noch nicht auf die "Dead Media List"
, sondern fungiert immer noch als utopisches Modell für die Entwicklung adaptiver Benutzerschnittstellen und kooperativen Arbeitsumgebungen im Netz.

(14.1) Re: MEMEX (MEMory EXtender, 1945), 23.11.2000, 13:22, Matze Schmidt: Matze Schmidt. "As We May Think" Remix 0.01. Kassel: n0name, 2000. "As We May Think" Remix 0.01 english/german-Version Vannevar Bush. "As we may think". USA: The Atlantic Monthly, July/1945. Originalfassung: http://www.ps.uni-sb.de/~duchier/pub/vbush/vbush.shtml [18.10.2000] # # = markiert [ ] = Matze Schmidt [ ]-Abstaende zur Zeile checken diverse Chunks rausnehmen? AS WE MAY THINK by VANNEVAR BUSH THE ATLANTIC MONTHLY, JULY 1945 ---------------------------------------------------------------------- This article was originally published in the July 1945 issue of The Atlantic Monthly. ---------------------------------------------------------------------- [The human mind operates by association. With one item in its grasp, it snaps instantly to the next that is suggested by the association of thoughts, in accordance with some intricate WEB of trails carried by the cells of the brain. It has other characteristics, of course; trails that are not frequently followed are prone to fade, items are not fully permanent, MEMORY IS TRANSITORY.] [Bush denkt an Aufnahme-Geraete als Extension menschlichen Wissens, und zwar einmal im Sinn einer direkten Auslagerung von Wissen in einen externen Speicher der Maschine hinein, und zweitens als Erweiterung menschlicher Wissensstrukturen selbst. Bush thinks of recording-machines ...] As Director of the Office of Scientific Research and Development, Dr. Vannevar Bush has #coördinated the activities of some six thousand leading American scientists in the application of science to warfare#. [leading] In this significant article he holds up an incentive for scientists when the fighting has ceased. He urges that men of science should then turn to the massive task of making more accessible our bewildering store of knowledge. For many years inventions have extended man's physical powers rather than the powers of his mind. [Extension of mindpower.] Trip hammers that multiply the fists, microscopes that sharpen the eye, and engines of destruction and detection are new results, but the end results, of modern science. Now, says Dr. Bush, instruments are at hand which, if properly developed, will give man access to and command over the inherited knowledge of the ages. The perfection of these pacific instruments should be the first objective of our scientists as they emerge from their war work. Like Emerson's famous address of 1837 on ``The American Scholar,'' this paper by Dr. Bush calls for a new relationship between thinking man and the sum of our knowledge. - The Editor [Extension of men, a man-machine-anthropology.] This has not been a scientist's war; it has been a war in which all have had a part. The scientists, burying their old professional competition in the demand of a common cause, have shared greatly and learned much. It has been exhilarating to work in effective partnership. Now, for many, this appears to be approaching an end. What are the scientists to do next? [What are the scientists to do next? What to do next? What next? The will to do doing things] For the biologists, and particularly for the medical scientists, there can be little indecision, for their war work has hardly required them to leave the old paths. Many indeed have been able to carry on their war research in their familiar peacetime laboratories. Their objectives remain much the same. It is the physicists who have been thrown most violently off stride, who have left academic pursuits for the making of strange destructive gadgets, who have had to devise new methods for their unanticipated assignments. They have done their part on the devices that made it possible to turn back the enemy. They have worked in combined effort with the physicists of our allies. They have felt within themselves the stir of achievement. #They have been part of a great team.# Now, as peace approaches, one asks where they will find objectives worthy of their best. [War produced a spirit of team-work.] Of what lasting benefit has been man's use of science and of the new instruments which his research brought into existence? First, they have increased his control of his material environment. They have improved his food, his clothing, his shelter; they have increased his security and released him partly from the bondage of bare existence. They have given him increased knowledge of his own biological processes so that he has had a progressive freedom from disease and an increased span of life. They are illuminating the interactions of his physiological and psychological functions, giving the promise of an improved mental health. Science has provided the swiftest communication between individuals; it has provided a record of ideas and has enabled man to manipulate and to make extracts from that record #so that knowledge evolves and endures throughout the life of a race rather than that of an individual#. [The race, the individual. The project: increase knowledge for the human race.] There is a growing #mountain of research#. But there is increased evidence that we are being bogged down today as #specialization# extends. The investigator is staggered by the findings and conclusions of thousands of other workers - conclusions which he cannot find time to grasp, much less to remember, as they appear. Yet specialization becomes increasingly necessary for progress, and the effort to #bridge between disciplines# is correspondingly superficial. Professionally our methods of #transmitting and reviewing the results of research are generations old and by now are totally inadequate for their purpose# [TRANSMITTING AND REVIEWING]. If the aggregate time spent in writing scholarly works and in reading them could be evaluated, the ratio between these amounts of time might well be startling. Those who conscientiously attempt to keep abreast of current thought, even in restricted fields, by close and continuous reading might well shy away from an examination calculated to show how much of the previous month's efforts could be produced on call. #Mendel's concept of the laws of genetics was lost to the world for a generation because his publication did not reach the few who were capable of grasping and extending it; and this sort of catastrophe is undoubtedly being repeated all about us, as truly significant attainments become lost in the mass of the inconsequential.# [Knowledge must be effective. Must knowledge be effective?] The difficulty seems to be, not so much that we publish unduly in view of the extent and variety of present-day interests, but rather that publication has been extended far beyond our present ability to #make real use of the record#. The summation of human experience is being expanded at a prodigious rate, and the means we use for #threading# through the consequent maze to the momentarily important item is the same as was used in the days of square-rigged ships. [make no use of record! threading and unthreading] #But there are signs of a change as new and powerful instrumentalities come into use# [powerful instrumentalities powerful instrumentalities]. Photocells capable of seeing things in a physical sense, advanced photography which can record what is seen or even what is not, thermionic tubes capable of controlling potent forces under the guidance of less power than a mosquito uses to vibrate his wings, cathode ray tubes rendering visible an occurrence so brief that by comparison a microsecond is a long time, relay combinations which will carry out involved sequences of movements more reliably than any human operator and thousands of times as fast - there are plenty of mechanical aids with which to effect a transformation in scientific records. [Do we have to build better economics of the situation?] Two centuries ago Leibnitz invented a calculating machine which embodied most of the essential features of recent keyboard devices, but it could not then come into use. #The economics of the situation were against it#: the labor involved in constructing it, before the days of mass production, exceeded the labor to be saved by its use, since all it could accomplish could be duplicated by sufficient use of pencil and paper. Moreover, it would have been subject to frequent breakdown, so that it could not have been depended upon; for at that time and long after, complexity and unreliability were synonymous. Babbage, even with remarkably generous support for his time, could not produce his great arithmetical machine. His idea was sound enough, but construction and maintenance costs were then too heavy. Had a Pharaoh been given detailed and explicit designs of an automobile, and had he understood them completely, it would have taxed the resources of his kingdom to have fashioned the thousands of parts for a single car, and that car would have broken down on the first trip to Giza. #Machines with interchangeable parts can now be constructed with great economy of effort.# In spite of much complexity, they perform reliably. Witness the humble typewriter, or the movie camera, or the automobile. Electrical contacts have ceased to stick when thoroughly understood. Note the automatic telephone exchange, which has hundreds of thousands of such contacts, and yet is reliable. A spider web of metal, sealed in a thin glass container, a wire heated to brilliant glow, in short, the thermionic tube of radio sets, is made by the hundred million, tossed about in packages, plugged into sockets - and it works! Its gossamer parts, the precise location and alignment involved in its construction, would have occupied a master craftsman of the guild for months; now it is built for thirty cents. #The world has arrived at an age of cheap complex devices of great reliability; and something is bound to come of it.# [come of it] #A record, if it is to be useful to science, must be continuously extended, it must be stored, and above all it must be consulted.# [But what IS a record?] Today we make the record conventionally by writing and photography, followed by printing; but we also record on film, on wax disks, and on magnetic wires. Even if utterly new recording procedures do not appear, these present ones are certainly in the process of modification and extension. [This is a record. But what is a medium? What is a media-context? What is reading, interpretation, association?] Certainly progress in #photography# is not going to stop. Faster material and lenses, more automatic cameras, finer-grained sensitive compounds to allow an extension of the minicamera idea, are all imminent. Let us project this trend ahead to a logical, if not inevitable, outcome. The camera hound of the future wears on his forehead a lump a little larger than a walnut. It takes pictures 3 millimeters square, later to be projected or enlarged, which after all involves only a factor of 10 beyond present practice. The lens is of universal focus, down to any distance accommodated by the unaided eye, simply because it is of short focal length. There is a built-in photocell on the walnut such as we now have on at least one camera, which automatically adjusts exposure for a wide range of illumination. There is film in the walnut for a hundred exposures, and the spring for operating its shutter and shifting its film is wound once for all when the film clip is inserted. It produces its result in full color. It may well be stereoscopic, and record with spaced glass eyes, for striking improvements in stereoscopic technique are just around the corner. [Optical fantasy] The cord which trips its shutter may reach down a man's sleeve within easy reach of his fingers. A quick squeeze, and the picture is taken. On a pair of ordinary glasses is a square of fine lines near the top of one lens, where it is out of the way of ordinary vision. When an object appears in that square, it is lined up for its picture. As the scientist of the future moves about the laboratory or the field, every time he looks at something worthy of the record, he trips the shutter and in it goes, without even an audible click. Is this all fantastic? The only fantastic thing about it is the idea of making as many pictures as would result from its use. Will there be dry photography? It is already here in two forms. When Brady made his Civil War pictures, the plate had to be wet at the time of exposure. Now it has to be wet during development instead. In the future perhaps it need not be wetted at all. There have long been films impregnated with dyes which form a picture without development, so that it is already there as soon as the camera has been operated. An exposure to ammonia gas destroys the unexposed dye, and the picture can then be taken out into the light and examined. The process is now slow, but someone may speed it up, and it has no grain difficulties such as now keep photographic researchers busy. Often it would be advantageous to be able to snap the camera and to look at the picture immediately. Another process now in use is also slow, and more or less clumsy. For fifty years impregnated papers have been used which turn dark at every point where an electrical contact touches them, by reason of the chemical change thus produced in an iodine compound included in the paper. They have been used to make records, for a pointer moving across them can leave a trail behind. If the electrical potential on the pointer is varied as it moves, the line becomes light or dark in accordance with the potential. This scheme is now used in facsimile transmission. The pointer draws a set of closely spaced lines across the paper one after another. As it moves, its potential is varied in accordance with a varying current received over wires from a distant station, where these variations are produced by a photocell which is similarly scanning a picture. At every instant the darkness of the line being drawn is made equal to the darkness of the point on the picture being observed by the photocell. Thus, when the whole picture has been covered, a replica appears at the receiving end. A scene itself can be just as well looked over line by line by the photocell in this way as can a photograph of the scene. This whole apparatus constitutes a camera, with the added feature, which can be dispensed with if desired, of making its picture at a distance. It is slow, and the picture is poor in detail. Still, it does give another process of dry #photography, in which the picture is finished as soon as it is taken.# [faster media, "knowledge" supportet by higher Geschwindigkeit] It would be a brave man who could predict that such a process will always remain clumsy, slow, and faulty in detail. Television equipment today transmits sixteen reasonably good images a second, and it involves only two essential differences from the process described above. For one, the record is made by a moving beam of electrons rather than a moving pointer, for the reason that an electron beam can sweep across the picture very rapidly indeed. The other difference involves merely the use of a screen which glows momentarily when the electrons hit, rather than a chemically treated paper or film which is permanently altered. This speed is necessary in television, for motion pictures rather than stills are the object. Use chemically treated film in place of the glowing screen, allow the apparatus to transmit one picture rather than a succession, and a rapid camera for dry photography results. The treated film needs to be far faster in action than present examples, but it probably could be. More serious is the objection that this scheme would involve putting the film inside a vacuum chamber, for electron beams behave normally only in such a rarefied environment. This difficulty could be avoided by allowing the electron beam to play on one side of a partition, and by pressing the film against the other side, if this partition were such as to allow the electrons to go through perpendicular to its surface, and to prevent them from spreading out sideways. Such partitions, in crude form, could certainly be constructed, and they will hardly hold up the general development. Like dry photography, #microphotography# still has a long way to go. The basic scheme of reducing the size of the record, and examining it by projection rather than directly, has possibilities too great to be ignored. The combination of optical projection and photographic reduction is already producing some results in microfilm for scholarly purposes, and the potentialities are highly suggestive. Today, with microfilm, reductions by a linear factor of 20 can be employed and still produce full clarity when the material is re-enlarged for examination. The limits are set by the graininess of the film, the excellence of the optical system, and the efficiency of the light sources employed. All of these are rapidly improving. [smaller media, "knowledge" supportet by Miniaturisierung] Assume a linear ratio of 100 for future use. Consider film of the same thickness as paper, although thinner film will certainly be usable. Even under these conditions there would be a total factor of 10,000 between the bulk of the ordinary record on books, and its microfilm replica. #The Encyclopoedia Britannica could be reduced to the volume of a matchbox. A library of a million volumes could be compressed into one end of a desk. If the human race has produced since the invention of movable type a total record, in the form of magazines, newspapers, books, tracts, advertising blurbs, correspondence, having a volume corresponding to a billion books, the whole affair, assembled and compressed, could be lugged off in a moving van.# Mere #compression#, of course, is not enough; one needs not only to make and store a record but also to be able to consult it, and this aspect of the matter comes later. Even the modern great library is not generally consulted; it is nibbled by a few. [compression to make knowledge-records and knowledge-recording mobile] Compression is important, however, when it comes to costs. The material for #the microfilm Britannica would cost a nickel#, and it could be mailed anywhere for a cent. What would it cost to print a million copies? To print a sheet of newspaper, in a large edition, costs a small fraction of a cent. The entire material of the Britannica in reduced microfilm form would go on a sheet eight and one-half by eleven inches. Once it is available, with the photographic reproduction methods of the future, duplicates in large quantities could probably be turned out for a cent apiece beyond the cost of materials. The preparation of the original copy? That introduces the next aspect of the subject. [makes it all cheaper] To make the record, we now push a pencil or tap a typewriter. [Is writing to make a record of thoughts? Is writing the representation of thought? Durch Schreiben und Ein-Schreiben wird, was Gedankengang genannt wird, erst zu einer (aeuszeren) Form und durch Schrift (und Sprechen - langue, parole) wird Sprache erst Teil der mentalen Option nicht umgekehrt. Writing is no copy of thought, it is the dispositive of it. Bush versteht die Faehigkeit der Maschine zur Aufnahme als eine direkte Inkorporation] Then comes the process of digestion and correction, followed by an intricate process of typesetting, printing, and distribution. To consider the first stage of the procedure, will the author of the future cease writing by hand or typewriter and talk directly to the record? He does so indirectly, by talking to a stenographer or a wax cylinder; but the elements are all present if he wishes to have his talk directly produce a typed record. All he needs to do is to take advantage of existing mechanisms and to alter his language. #At a recent World Fair a machine called a Voder was shown. A girl stroked its keys and it emitted recognizable speech. No human vocal cords entered in the procedure at any point; the keys simply combined some electrically produced vibrations and passed these on to a loud-speaker. In the Bell Laboratories there is the converse of this machine, called a Vocoder. The loudspeaker is replaced by a microphone, which picks up sound. Speak to it, and the corresponding keys move. This may be one element of the postulated system.# [Sprache als Information, als Prae von Schrift, deren Aufgabe es ist sie zu kopieren. Mit Derridas Konzept der Schrift als Konstituierendes Moment von Sprache wird die Gedanke-Text-Information (Information hier mit Bush verstanden als substantielle Formung von Material) zu einer einfachen Gleichsetzung von Gedanke und Text. Text sei Gedanke, in der Ursachelogik einer 1:1 Uebersetzung.] The other element is found in the stenotype, that somewhat disconcerting device encountered usually at public meetings. A girl strokes its keys languidly and looks about the room and sometimes at the speaker with a disquieting gaze. From it emerges a typed strip which records in a phonetically simplified language a record of what the speaker is supposed to have said. Later this strip is retyped into ordinary language, for in its nascent form it is intelligible only to the initiated. Combine these two elements, #let the Vocoder run the stenotype, and the result is a machine which types when talked to.# [siehe heutige Texterkennungsprogramme, die suggerieren, Text sei Sprechsprache, Sprechsprache sei Text.] Our present languages are not especially adapted to this sort of #mechanization#, it is true. It is strange that the inventors of universal languages have not seized upon the idea of producing one which better fitted the technique for transmitting and recording speech. Mechanization may yet force the issue, especially in the scientific field; whereupon scientific jargon would become still less intelligible to the layman. One can now picture a future investigator in his laboratory. His hands are free, and he is not anchored. As he moves about and observes, he photographs and comments. Time is automatically recorded to tie the two records together. If he goes into the field, he may be connected by radio to his recorder. As he ponders over his notes in the evening, he again talks his comments into the record. His typed record, as well as his photographs, may both be in miniature, so that he projects them for examination. #Much needs to occur, however, between the collection of data and observations, the extraction of parallel material from the existing record, and the final insertion of new material into the general body of the common record.# [Der Denken-Sprache-Informationsmodus als Mechanisierung] For mature thought there is no mechanical substitute. But creative thought and essentially repetitive thought are very different things. For the latter there are, and may be, powerful #mechanical aids.# [Maschinelle Instrumentarien zur Instandsetzung maechtigeren kreativen Denkens.] Adding a column of figures is a repetitive thought process, and it was long ago properly relegated to the machine. True, the machine is sometimes controlled by the keyboard, and thought of a sort enters in reading the figures and poking the corresponding keys, but even this is avoidable. Machines have been made which will #read# [read?] typed figures by photocells and then depress the corresponding keys; these are combinations of photocells for scanning the type, electric circuits for sorting the consequent variations, and relay circuits for interpreting the result into the action of solenoids to pull the keys down. All this complication is needed because of the clumsy way in which we have learned to write figures. If we recorded them positionally, simply by the configuration of a set of dots on a card, the #automatic reading mechanism# would become comparatively simple. In fact, if the dots are holes, we have the punched-card machine long ago produced by #Hollorith# for the purposes of the census, and now used throughout business. Some types of complex businesses could hardly operate without these machines. #Adding is only one operation. To perform arithmetical computation involves also subtraction, multiplication, and division, and in addition some method for temporary storage of results, removal from storage for further manipulation, and recording of final results by printing.# Machines for these purposes are now of two types: keyboard machines for accounting and the like, manually controlled for the insertion of data, and usually automatically controlled as far as the sequence of operations is concerned; and punched-card machines in which separate operations are usually delegated to a series of machines, and the cards then transferred bodily from one to another. Both forms are very useful; but as far as complex computations are concerned, both are still embryo. Rapid electrical counting appeared soon after the physicists found it desirable to count cosmic rays. For their own purposes the physicists promptly constructed thermionic-tube equipment capable of counting electrical impulses at the rate of 100,000 a second. The advanced arithmetical machines of the future will be electrical in nature, and they will perform at 100 times present speeds, or more. [The millions of people-fantasy:] #Moreover, they will be far more versatile than present commercial machines, so that they may readily be adapted for a wide variety of operations. They will be controlled by a control card or film, they will select their own data and manipulate it in accordance with the instructions thus inserted, they will perform complex arithmetical computations at exceedingly high speeds, and they will record results in such form as to be readily available for distribution or for later further manipulation. Such machines will have enormous appetites. One of them will take instructions and data from a roomful of girls armed with simple keyboard punches, and will deliver sheets of computed results every few minutes. There will always be plenty of things to compute in the detailed affairs of millions of people doing complicated things.# [The mass-produced arithmetical machines-fantasy:] #The repetitive processes of thought are not confined, however, to matters of arithmetic and statistics. In fact, every time one combines and records facts in accordance with established logical processes, the creative aspect of thinking is concerned only with the selection of the data and the process to be employed, and the manipulation thereafter is repetitive in nature and hence a fit matter to be relegated to the machines. Not so much has been done along these lines, beyond the bounds of arithmetic, as might be done, primarily because of the economics of the situation. The needs of business, and the extensive market obviously waiting, assured the advent of mass-produced arithmetical machines just as soon as production methods were sufficiently advanced.# [quasi Prognose für d. Jahr 2000, "The needs of business, and the extensive market waiting, (...)"] With machines for advanced analysis no such situation existed; for there was and is no extensive market; the users of advanced methods of #manipulating data# are a very small part of the population. There are, however, machines for solving differential equations - and functional and integral equations, for that matter. There are many special machines, such as the harmonic synthesizer which predicts the tides. There will be many more, appearing certainly first in the hands of the scientist and in small numbers. If scientific reasoning were limited to the logical processes of arithmetic, we should not get far in our understanding of the physical world. One might as well attempt to grasp the game of poker entirely by the use of the mathematics of probability. The abacus, with its beads strung on parallel wires, led the Arabs to positional numeration and the concept of zero many centuries before the rest of the world; and it was a useful tool - so useful that it still exists. It is a far cry from the abacus to the modern keyboard accounting machine. It will be an equal step to the arithmetical machine of the future. But even this new machine will not take the scientist where he needs to go. Relief must be secured from laborious detailed manipulation of higher mathematics as well, #if the users of it are to free their brains for something more than repetitive detailed transformations in accordance with established

(14.1.1) Re: MEMEX (MEMory EXtender, 1945), 23.11.2000, 13:29, Matze Schmidt: Fortsetzung "As We May Think" Remix 0.01 rules#. A mathematician is not a man who can readily manipulate figures; often he cannot. He is not even a man who can readily perform the transformation of equations by the use of calculus. He is primarily an individual who is skilled in the use of symbolic logic on a high plane, and especially he is a man of intuitive judgment in the choice of the manipulative processes he employs. [free the brains the users. Ein Plan der Superindustrialisierung.] All else he should be able to turn over to his mechanism, just as confidently as he turns over the propelling of his car to the intricate mechanism under the hood. Only then will mathematics be practically effective in bringing the growing knowledge of atomistics to the useful solution of the advanced problems of chemistry, metallurgy, and biology. For this reason there will come more machines to handle advanced mathematics for the scientist. Some of them will be sufficiently bizarre to suit the most fastidious connoisseur of the present artifacts of civilization. The scientist, however, is not the only person who manipulates data and examines the world about him by the use of logical processes, although he sometimes preserves this appearance by adopting into the fold anyone who becomes logical, much in the manner in which a British labor leader is elevated to knighthood. #Whenever logical processes of thought are employed - that is, whenever thought for a time runs along an accepted groove - there is an opportunity for the machine.# [along an accepted groove] Formal logic used to be a keen instrument in the hands of the teacher in his trying of students' souls. #It is readily possible to construct a machine which will manipulate premises in accordance with formal logic, simply by the clever use of relay circuits. Put a set of premises into such a device and turn the crank, and it will readily pass out conclusion after conclusion, all in accordance with logical law, and with no more slips than would be expected of a keyboard adding machine.# [logical adding machine of relay circuits] Logic can become enormously difficult, and it would undoubtedly be well to produce more assurance in its use. The machines for higher analysis have usually been equation solvers. Ideas are beginning to appear for equation transformers, which will rearrange the relationship expressed by an equation in accordance with strict and rather advanced logic. Progress is inhibited by the exceedingly crude way in which mathematicians express their relationships. They employ a symbolism which grew like Topsy and has little consistency; a strange fact in that most logical field. A new symbolism, probably positional, must apparently precede the reduction of mathematical transformations to machine processes. Then, on beyond the strict logic of the mathematician, lies the application of logic in everyday affairs. #We may some day click off arguments on a machine with the same assurance that we now enter sales on a cash register. But the machine of logic will not look like a cash register, even a streamlined model.# [click off arguments on a streamlined machine. A eBrain.] So much for #the manipulation of ideas and their insertion into the record.# Thus far we seem to be worse off than before - for we can enormously extend the record; yet even in its present bulk we can hardly consult it. This is a much larger matter than merely the extraction of data for the purposes of scientific research; it involves the entire process by which man profits by his inheritance of acquired knowledge. The prime action of use is selection, and here we are halting indeed. There may be millions of fine thoughts, and the account of the experience on which they are based, all encased within stone walls of acceptable architectural form; but if the scholar can get at only one a week by diligent search, his syntheses are not likely to keep up with the current scene. Selection, in this broad sense, is a stone in the hands of a cabinetmaker. Yet, in a narrow sense and in other areas, something has already been done mechanically on selection. The personnel officer of a factory drops a stack of a few thousand employee cards into a selecting machine, sets a code in accordance with an established convention, and produces in a short time a list of all employees who live in Trenton and know Spanish. Even such devices are much too slow when it comes, for example, to matching a set of fingerprints with one of five millions on file. Selection devices of this sort will soon be speeded up from their present rate of reviewing data at a few hundred a minute. By the use of photocells and microfilm they will survey items at the rate of thousands a second, and will print out duplicates of those selected. This process, however, is simple selection: it proceeds by examining in turn every one of a large set of items, and by picking out those which have certain specified characteristics. There is another form of selection best illustrated by the automatic telephone exchange. You dial a number and the machine selects and connects just one of a million possible stations. It does not run over them all. It pays attention only to a class given by a first digit, and so on; and thus proceeds rapidly and almost unerringly to the selected station. It requires a few seconds to make the selection, although the process could be speeded up if increased speed were economically warranted. If necessary, it could be made extremely fast by substituting thermionic-tube switching for mechanical switching, so that the full selection could be made in one-hundredth of a second. No one would wish to spend the money necessary to make this change in the telephone system, but the general idea is applicable elsewhere. Take the prosaic problem of the great department store. Every time a charge sale is made, there are a number of things to be done.. The inventory needs to be revised, the salesman needs to be given credit for the sale, the general accounts need an entry, and, most important, the customer needs to be charged. A central records device has been developed in which much of this work is done conveniently. The salesman places on a stand the customer's identification card, his own card, and the card taken from the article sold - all punched cards. When he pulls a lever, contacts are made through the holes, machinery at a central point makes the necessary computations and entries, and the proper receipt is printed for the salesman to pass to the customer. But there may be ten thousand charge customers doing business with the store, and before the full operation can be completed someone has to select the right card and insert it at the central office. Now #rapid selection# can slide just the proper card into position in an instant or two, and return it afterward. Another difficulty occurs, however. Someone must read a total on the card, so that the machine can add its computed item to it. Conceivably the cards might be of the dry photography type I have described. Existing totals could then be read by photocell, and the new total entered by an electron beam. [was ist mit what about »slow selection? «] The cards may be in miniature, so that they occupy little space. They must move quickly. They need not be transferred far, but merely into position so that the photocell and recorder can operate on them. Positional dots can enter the data. At the end of the month a machine can readily be made to read these and to print an ordinary bill. With tube selection, in which no mechanical parts are involved in the switches, little time need be occupied in bringing the correct card into use - a second should suffice for the entire operation. The whole record on the card may be made by magnetic dots on a steel sheet if desired, instead of dots to be observed optically, following the scheme by which Poulsen long ago put speech on a magnetic wire. This method has the advantage of simplicity and ease of erasure. By using photography, however, one can arrange to project the record in enlarged form, and at a distance by using the process common in television equipment. One can consider rapid selection of this form, and distant projection for other purposes. To be able to key one sheet of a million before an operator in a second or two, with the possibility of then adding notes thereto, is suggestive in many ways. It might even be of use in libraries, but that is another story. At any rate, there are now some interesting combinations possible. One might, for example, speak to a microphone, in the manner described in connection with the speech-controlled typewriter, and thus make his selections. It would certainly beat the usual file clerk. [Markt-Funktionalitaet] The real heart of the matter of selection, however, goes deeper than a lag in the adoption of mechanisms by libraries, or a lack of development of devices for their use. #Our ineptitude in getting at the record is largely caused by the artificiality of systems of indexing. When data of any sort are placed in storage, they are filed alphabetically or numerically, and information is found (when it is) by tracing it down from subclass to subclass. It can be in only one place, unless duplicates are used; one has to have rules as to which path will locate it, and the rules are cumbersome.# Having found one item, moreover, one has to emerge from the system and re-enter on a new path. [Wissens-Funktionalitaet] #The human mind does not work that way. It operates by association. With one item in its grasp, it snaps instantly to the next that is suggested by the association of thoughts, in accordance with some intricate web of trails carried by the cells of the brain. It has other characteristics, of course; trails that are not frequently followed are prone to fade, items are not fully permanent, memory is transitory. Yet the speed of action, the intricacy of trails, the detail of mental pictures, is awe-inspiring beyond all else in nature.# [The human mind operates by association. With one item in its grasp, it snaps instantly to the next that is suggested by the association of thoughts, in accordance with some intricate WEB of trails carried by the cells of the brain. It has other characteristics, of course; trails that are not frequently followed are prone to fade, items are not fully permanent, MEMORY IS TRANSITORY.] #Man cannot hope fully to duplicate this mental process artificially, but he certainly ought to be able to learn from it.# In minor ways he may even improve, for his records have relative permanency. The first idea, however, to be drawn from the analogy concerns selection. #Selection by association#, rather than by indexing, may yet be mechanized. One cannot hope thus to equal the speed and flexibility with which the mind follows an associative trail, but #it should be possible to beat the mind decisively in regard to the permanence and clarity of the items resurrected from storage.# [Klar spurendes Supergedaechtnis in Form eines Speichers.] [memex = Memory Extender] #Consider a future device for individual use, which is a sort of mechanized private file and library. It needs a name, and to coin one at random, "memex" will do. A memex is a device in which an individual stores all his books, records, and communications, and which is mechanized so that it may be consulted with exceeding speed and flexibility. It is an enlarged intimate supplement to his memory.# #It consists of a desk#, and while it can presumably be operated from a distance, it is primarily the piece of furniture at which he works. On the top are slanting translucent screens, on which material can be projected for convenient reading. There is a keyboard, and sets of buttons and levers. Otherwise it looks like an ordinary desk. [A desk, not a Tanzraum oder ein Spielfeld; Interface-Tradierung] In one end is the stored material. The matter of bulk is well taken care of by improved microfilm. Only a small part of the interior of the memex is devoted to storage, the rest to mechanism. Yet if the user inserted 5000 pages of material a day it would take him hundreds of years to fill the repository, so he can be profligate and enter material freely. Most of the memex contents are purchased on microfilm ready for insertion. Books of all sorts, pictures, current periodicals, newspapers, are thus obtained and dropped into place. Business correspondence takes the same path. And there is provision for direct entry. On the top of the memex is a transparent platen. On this are placed longhand notes, photographs, memoranda, all sort of things. When one is in place, the depression of a lever causes it to be photographed onto the next blank space in a section of the memex film, dry photography being employed. There is, of course, provision for consultation of the record by the usual scheme of indexing. If the user wishes to consult a certain book, he taps its code on the keyboard, and the title page of the book promptly appears before him, projected onto one of his viewing positions. Frequently-used codes are #mnemonic#, so that he seldom consults his code book; but when he does, a single tap of a key projects it for his use. Moreover, he has supplemental levers. On deflecting one of these levers to the right he runs through the book before him, each page in turn being projected at a speed which just allows a recognizing glance at each. If he deflects it further to the right, he steps through the book 10 pages at a time; still further at 100 pages at a time. Deflection to the left gives him the same control backwards. [Johnny mnemonic] A special button transfers him immediately to the first page of the index. Any given book of his library can thus be called up and consulted with far greater facility than if it were taken from a shelf. As he has several projection positions, he can leave one item in position while he calls up another. #He can add marginal notes and comments, taking advantage of one possible type of dry photography, and it could even be arranged so that he can do this by a stylus scheme, such as is now employed in the telautograph seen in railroad waiting rooms, just as though he had the physical page before him.# [add and comment] All this is conventional, except for the projection forward of present-day mechanisms and gadgetry. It affords an immediate step, however, to #associative indexing#, #the basic idea of which is a provision whereby any item may be caused at will to select immediately and automatically another. This is the essential feature of the memex. The process of tying two items together is the important thing.# [Automatisiertes Assoziieren ist tying two items together; Rhetorik des Zusammenbringens. Ist Desoziieren als technische Applikation denkbar?] When the user is building a trail, he names it, inserts the name in his code book, and taps it out on his keyboard. Before him are the two items to be joined, projected onto adjacent viewing positions. At the bottom of each there are a number of blank code spaces, and a pointer is set to indicate one of these on each item. The user taps a single key, and the items are permanently joined. In each code space appears the code word. Out of view, but also in the code space, is inserted a set of dots for photocell viewing; and on each item these dots by their positions designate the index number of the other item. [building trails] Thereafter, at any time, when one of these items is in view, the other #can be instantly recalled merely by tapping a button# below the corresponding code space. Moreover, when numerous items have been thus joined together to form a trail, they can be reviewed in turn, rapidly or slowly, by deflecting a lever like that used for turning the pages of a book. It is exactly as though the physical items had been gathered together to form a new book. It is more than this, #for any item can be joined into numerous trails.# [Multipfad-Kontext, alltaegliches Denkvermoegen? Cut-up] The owner of the memex, let us say, is interested in the origin and properties of the bow and arrow. Specifically he is studying why the short Turkish bow was apparently superior to the English long bow in the skirmishes of the Crusades. He has dozens of possibly pertinent books and articles in his memex. First he runs through an encyclopedia, finds an interesting but sketchy article, leaves it projected. Next, in a history, he finds another pertinent item, and ties the two together. Thus he goes, building a trail of many items. Occasionally he inserts a comment of his own, either linking it into the main trail or joining it by a side trail to a particular item. When it becomes evident that the elastic properties of available materials had a great deal to do with the bow, he branches off on a side trail which takes him through textbooks on elasticity and tables of physical constants. He inserts a page of longhand analysis of his own. Thus he builds a trail of his interest through the maze of materials available to him. [The reproducer-fantasy:] #And his trails do not fade.# Several years later, his talk with a friend turns to the queer ways in which a people resist innovations, even of vital interest. He has an example, in the fact that the outranged Europeans still failed to adopt the Turkish bow. In fact he has a trail on it. A touch brings up the code book. Tapping a few keys projects the head of the trail. A lever runs through it at will, stopping at interesting items, going off on side excursions. It is an interesting trail, pertinent to the discussion. #So he sets a reproducer in action, photographs the whole trail out, and passes it to his friend for insertion in his own memex, there to be linked into the more general trail.# Wholly new forms of encyclopedias will appear, ready-made with a mesh of associative trails running through them, ready to be dropped into the memex and there #amplified#. [Wissensverstaerker] The lawyer has at his touch the associated opinions and decisions of his whole experience, and of the experience of friends and authorities. The patent attorney has on call the millions of issued patents, with familiar trails to every point of his client's interest. The physician, puzzled by its patient's reactions, strikes the trail established in studying an earlier similar case, and runs rapidly through analogous case histories, with side references to the classics for the pertinent anatomy and histology. The chemist, struggling with the synthesis of an organic compound, has all the chemical literature before him in his laboratory, with trails following the analogies of compounds, and side trails to their physical and chemical behavior. The historian, with a vast chronological account of a people, parallels it with a #skip trail which stops only at the salient items#, and can follow at any time contemporary trails which lead him all over civilization at a particular epoch. There is a new profession of trail blazers, those who find delight in the task of establishing useful trails through the enormous mass of the common record. The inheritance from the master becomes, not only his additions to the world's record, but for his disciples the entire scaffolding by which they were erected. Thus science may implement the ways in which man produces, stores, and consults the record of the race. It might be striking to outline the instrumentalities of the future more spectacularly, rather than to stick closely to the methods and elements now known and undergoing rapid development, as has been done here. Technical difficulties of all sorts have been ignored, certainly, but also ignored are means as yet unknown which may come any day to accelerate technical progress as violently as did the advent of the thermionic tube. In order that the picture may not be too commonplace, by reason of sticking to present-day patterns, it may be well to mention one such possibility, not to prophesy but merely to suggest, for prophecy based on extension of the known has substance, while prophecy founded on the unknown is only a doubly involved guess. [Science-Fiction wird dann interessant wenn man ueber das redet, was man nicht weisz.] #All our steps in creating or absorbing material of the record proceed through one of the senses - the tactile when we touch keys, the oral when we speak or listen, the visual when we read. Is it not possible that some day the path may be established more directly?# [Brain-to-machine] We know that when the eye sees, all the consequent information is transmitted to the brain by means of electrical vibrations in the channel of the optic nerve. This is an exact analogy with the electrical vibrations which occur in the cable of a television set: they convey the picture from the photocells which see it to the radio transmitter from which it is broadcast. We know further that if we can approach that cable with the proper instruments, we do not need to touch it; we can pick up those vibrations by electrical induction and thus discover and reproduce the scene which is being transmitted, just as a telephone wire may be tapped for its message. The impulses which flow in the arm nerves of a typist convey to her fingers the translated information which reaches her eye or ear, in order that the fingers may be caused to strike the proper keys. Might not these currents be intercepted, either in the original form in which information is conveyed to the brain, or in the marvelously metamorphosed form in which they then proceed to the hand? By bone conduction we already introduce sounds into the nerve channels of the deaf in order that they may hear. Is it not possible that we may learn to introduce them without the present cumbersomeness of first transforming electrical vibrations to mechanical ones, which the human mechanism promptly transforms back to the electrical form? With a couple of electrodes on the skull the encephalograph now produces pen-and-ink traces which bear some relation to the electrical phenomena going on in the brain itself. True, the record is unintelligible, except as it points out certain gross misfunctioning of the cerebral mechanism; but who would now place bounds on where such a thing may lead? In the outside world, all forms of intelligence, whether of sound or sight, have been reduced to the form of varying currents in an electric circuit in order that they may be transmitted. Inside the human frame exactly the same sort of process occurs. Must we always transform to mechanical movements in order to proceed from one electrical phenomenon to another? It is a suggestive thought, but it hardly warrants prediction without losing touch with reality and immediateness. [elektronische Aequivalenz/aequivalente "elektronische Phaenomene": "menschlicher Rahmen" und "Uebertragungstechnik"] Presumably man's spirit should be elevated if he can better review his shady past and analyze more completely and objectively his present problems. He has built a civilization so complex that he needs to mechanize his record more fully if he is to push his experiment to its logical conclusion and not merely become bogged down part way there by overtaxing his #limited memory#. His excursion may be more enjoyable if he can reacquire the privilege of forgetting the manifold things he does not need to have immediately at hand, with some assurance that he can find them again if they prove important. [menschliches Gedaechtnis als Mangelerscheinung] The applications of science have built man a well-supplied house, and are teaching him to live healthily therein. They have enabled him to throw masses of people against another with cruel weapons. They may yet allow him truly to encompass the great record and to grow in the wisdom of race experience. He may perish in conflict before he learns to wield that record for his true good. Yet, in the application of science to the needs and desires of man, it would seem to be a singularly unfortunate stage at which to terminate the process, or to lose hope as to the outcome.

Der Schreibtisch eines Wissenschaftlers ...

(15) Ich drücke den Auslöser und mache ein Bildschirmfoto diese Szene. Enter.
Vannevar Bush beschreibt das Design der Tisch- und Gedächtniserweiterung wie folgt:
"Der Memex besteht aus einem Schreibtisch und obwohl er auch aus einer gewissen Entfernung bedient werden kann, arbeitet der Benutzer vor allem direkt an diesem Möbelstück. Oben befinden sich schräge durchscheinende Schirme, auf die das Material bequem lesbar projiziert werden kann. Es gibt eine Tastatur und eine Reihe von Knöpfen und Hebeln. Ansonsten sieht es wie ein gewöhnlicher Schreibtisch aus. [...] Der größte Teil des Memex-Inhalts kann bereits fertig auf Mikrofilm erworben werden. Bücher jeder Art, Bilder, aktuelle Periodica, Zeitungen [...]. Und es gibt die Möglichkeit zur direkten Eingabe. Auf der Oberfläche des Memex befindet sich eine transparente Fläche: (Abb. 3b) Hier können handschriftliche Notizen, Photographien, Memoranden, alles Mögliche aufgelegt werden. Wenn dies geschehen ist, wird durch Hebeldruck eine Photographie angefertigt, die auf dem nächsten leeren Segment des Memex-Films erscheint [..]. Jedes Buch einer Bibliothek kann so erheblich leichter aufgerufen und betrachtet werden, als wenn man es aus dem Regal nehmen müßte. Da dem Benutzer mehrere Projektionsflächen zur Verfügung stehen, kann er einen Gegenstand in Position lassen und weitere aufrufen. Er kann Notizen und Kommentare hinzufügen ganz so, als hätte er die Buchseite tatsächlich vor sich."
(Bush, Vannevar, "As we may think", in: Atlantic Mounthly, Nr. 176, Juli 1945, S. 101-108; eine Übersetzung wichtiger Teile findet sich auf Hartmut Winklers Open Desk: MEMEX Teilübersetzung
Der Originaltext ist vielfältig im Netz vorhanden, z. B. unter: http://win-www.uia.ac.be/u/debra/INF706/memex.html oder: http://www.isg.sfu.ca/~duchier/misc/vbush/

(15.1) Re: Der Schreibtisch eines Wissenschaftlers ..., 13.10.2000, 18:43, Axel Diederich: die links funktionieren nicht

(15.1.1) Re: Der Schreibtisch eines Wissenschaftlers ..., 16.10.2000, 08:00, Heiko Idensen: Die Dokumente sind (mal wieder) von einem Uni-Server auf einen anderen gewandert. Hier die neuen Links: Vannevar Bushs "As we may think" ist in der Originalfassung zu finden unter: http://www.ps.uni-sb.de/~duchier/pub/vbush/vbush.shtml Die umfangreiche kommentierte Link-Liste Links to Vannevar Bush References: http://www.ausbcomp.com/~bbott/wik/bushref.htm

(15.1.1.1) PURL, 17.10.2000, 19:24, Torsten Wöllert: Vielleicht sollte sich der Wissenschaftler eine PURL (Permanent URL) zulegen, die immer auf die neuesten Server verweist (siehe http://purl.org).

(15.1.2) Re: Der Schreibtisch eines Wissenschaftlers ..., 16.10.2000, 08:03, Heiko Idensen: Die Dokumente sind (mal wieder) von einem Uni-Server auf einen anderen gewandert. Hier die neuen Links: Vannevar Bushs "As we may think" ist in der Originalfassung zu finden unter: Vannevar Bush; "As we may think"" Die umfangreiche kommentierte Link-Liste Links to Vannevar Bush References: Vannevar Bush Referenzen und Links

(15.2) Re: Der Schreibtisch eines Wissenschaftlers ..., 13.10.2000, 18:43, Axel Diederich: die links funktionieren nicht

MEMEX: Assoziationsmechanismus

(16) Ich betätige einen Hebel unter meinem Schreib-Tisch und schalte direkt zum zentralen Moment des MEMEX, dem viel zitierten Assoziationsmechanismus - eine Operation, die in allen bisherigen externalisierten Speicher- und Archivierungstechniken fehlte:
"Das wahre Problem bei der Auswahl (Datenselektion) liegt allerdings tiefer und ist nicht nur durch die mangelnde Anwendung von Hilfsmitteln in den Bibliotheken oder die schleppende Entwicklung solcher Werkzeuge bedingt. Es ist vor allem die Künstlichkeit der Indizierungssysteme, die es erschwert, Zugang zu den Aufzeichnungen zu bekommen. Egal, welche Daten man in ein Archiv aufnimmt, sie werden alphabetisch oder numerisch abgelegt, und die Information wird (wenn überhaupt) wiedergefunden, indem man Unterabteilung für Unterabteilung durchgeht. [...] Der menschliche Geist arbeitet anders, nämlich mittels Assoziation. Kaum hat er sich eine Information beschafft, greift er schon auf die nächste zu, die durch Gedankenassoziation nahegelegt wird, entsprechend einem komplizierten Gewebe von Pfaden, das über die Hirnzellen verläuft." (Ebd.)
Und genau die Mechanisierung dieser Assoziationsfähigkeit (vgl. den Assoziationsblaster
) ist das Kernstück im MEMEX-Entwurf, das die weitstreuenden Wirkungen dieses Textes bis in die heutige Zeit ausmacht. Und hier realisiert sich im Modell eine Verschränkung und Koppelung kultureller Informationssegmente mit einem frei programmierbaren Indexsystem, das zudem auch noch verschiedene Medien anschlußfähig macht; und das finden wir auf keiner Buchseite.

Koppelung

(17) Es braucht jedoch noch einen weiteren Schritt zur assoziativen Indizierung. Deren grundlegender Gedanke ist ein Verfahren, von jeder beliebigen Information - sei es Buch, Artikel, Fotografie, Notiz - sofort und automatisch auf eine andere zu verweisen. Dies ist es, was den Memex wirklich Ausmacht: Es ist ein Vorgang, der zwei Informationen miteinander verbindet. Das ist das Kernstück.
"[...] Vor ihm befinden sich zwei zu verbindende Informationen, auf nebeneinanderliegende Positionen projiziert. Am jeweils unteren Rand davon befinden sich eine Anzahl leerer Codeflächen, dort werden Zeiger gesetzt, die auf die jeweils andere Information zeigen. Der Benutzer drückt eine einzige Taste, und die Gegenstände sind dauerhaft miteinander verbunden. [...]
Danach kann jederzeit, wenn eine der Informationen auf einer der Projektionsflächen sichtbar ist, die andere sofort abgerufen werden, indem ein Knopf unter der entsprechenden Codefläche gedrückt wird. Darüber hinaus können mehrere Gegenstände, wenn sie auf diese Weise zu einem Pfad verbunden wurden, nacheinander durchgeschaut werden, schnell oder langsam, indem man einen ähnlichen Hebel bedient, wie er zum Durchblättern der Bücher benutzt wird. Es ist genau so, als wären die jeweiligen Artikel, Notizen, Bücher, Photographien etc. leibhaftig aus weit entfernten Quellen zusammengetragen und zu einem neuen Buch verbunden worden. Und es ist noch mehr als dies, denn jede Information kann so zu einem Teil unzähliger Pfade werden." (Ebd.)

kollaborative Schreibprojekte

(18) Diese zunächst einmal doch mehr oder minder "innerliterarische" Intertextualität (jenseits der einfachen offenen Schnittstellen über die die Leser etwa Romananfänge weiterschreiben oder kombinatorische Sprachspiele machen konnten) fand dann später eine Fortsetzung in mehreren kollaborativen Schreibprojekten. Eine Weiterführung intertextueller Funktionen und Operationen in Schreibspiele und Ein historischer Faden, dessen Enden ich verloren habe, aber den ich gern wieder aufgreifen würde: gemeinschaftliche Schreibprojekte in der russischen Revolution - irgendwo fand ich einmal einen Hinweis auf einen gemeinschaftlichen Roman (das Volk als "operativer Schriftsteller"? siehe auch Benjamin: Zur Rolle des Autors in der russischen Revolution).

Hyperknast

(19) Einfache Formen des Zusammenschreibens haben am besten funktioniert.
Z.B. das "Hyperknast"- Schreibprojekt: es beruht auf einer strukturell einfachen und übersichtlichen Form: der "treefiction" - also einem einfachen Baum-Modell mit Ästen und Zweigen, die sich wieder verzweigen. Also Baumstruktur -kein wirkliches Rhizom, das an jeder beliebigen Stelle wuchern und verzweigen kann.
Einfügungen sind also nach jedem Absatz möglich. Auch die Benutzermetapher, das Bild für den gesamten Schreibraum ist vergleichsweise einfach bis platt: das System ist ein Panoptikum in Foucaultschen Sinne, d.h. esxistiert ein Ort, ein Modus von dem aus man alles überblicken kann, während die einzelnen Schreiber im Knast sitzen, also in den Zellen und schreiben dort ihre monadischen Geschichten, die aber untereinander (durch "kommunizierende Röhren"?) miteinander verbunden sind.
Dieses System hat eine zeitlang in einem halböffentlichen Rahmen (Seminar und dann immer mal wieder im Kontext von Kongressen und workshops) funktioniert. Hyperknast (Treefiction)

Hyper/Science/Fiction: "Odysseen im Netzraum"

(20) Im gemeinschaftlichen Science/Fiction "Odysseen im Netzraum" werden -ausgehend von verschiedenen Anfängen, Strägen, verschiedenen Ebenen einer Grunderzählung aus verschiedenen Materialien/Zitaten ...) weit verzweigte Geschichten zusammengeschrieben, -getragen, und -gesammelt, in der die Utopien, Szenarien, Wünsche und Erfahrungen des "Lebens im und um das Netz herum" von den BenutzerInnen direkt einfließen: an jeder Stelle dieses stetig wachsenden "Textbaumes" ("treefiction") kann eingehakt, weitergeschrieben, eine Umleitung eingeschlagen, können Kommentare, eigene Ideen ... eingefügt ... werden - auch eigene Erzählstränge können begonnen werden ....
Odysseen im Netzraum: gemeinschaftlichen Science/Fiction zu den Utopien des Netzwerks

Netz/Werk/Kultur/Techniken: cultural studies der Netzwerke?

(21) Hier haben wir im Rahmen eines Forschungsprojekts zum Allerweltsthema "Multimedia und Netzwerke in Forschung, Lehre und Weiterbildung" versucht, mehrere kollaborative Oberflächen unterstützend zur Seminararbeit oder im Rahmen eines "Virtuellen Symposions" einzubeziehen:
Im Forschungsprojekt "Netz/Werk/Kultur/Techniken: kulturwissenschaftliche Wissensproduktion in Netzwerken" suchte ich zusammen mit Studierenden der Kulturwissenschaften an der Universität Hildesheim nach Möglichkeiten, Hypermedia und Netzwerke nicht nur zu rezipieren (=lesen), sondern kulturkritische hypermediale Diskurse selbst zu initiieren, zu entwerfen, zu gestalten (=schreiben) und in die kommunikativen Strukturen der Netzwerke zurückzukoppeln - Eingriffe in die Felder hypermedialer Diskurstechniken vorzunehmen.
Der oszillierende hybride Status von Netz-Texten im Spannungsfeld von Lese- und Schreiboperationen wurde zum zentralen Kulminationspunkt unserer Projektarbeit: Charakteristisch für online-Texte ist das kollaborative Entwerfen und Strukturieren von Ideen, die Beschleunigung von Austausch- und Verteilungsprozessessen, die Öffnung von Textstrukturen: die Erstellung und Überarbeitung von Texten sowie ihre Einbindung in andere Kontexte vollziehen sich nicht mehr im Kopf einzelner Autoren, sondern digitale Textnetzwerke konfigurieren sich von vornherein im öffentlichen Raum. Jeder Teilnehmer an digitalen Diskursen ist potentiell gleichermaßen Sender und Empfänger, Schreiber und Leser, Produzent und Rezipient.
Alle Dokumente und Materialien des Projekts sind archiviert unter:
Netz/Werk/Kultur/Techniken
Dort findet sich auch ein Zwischenbericht, u.a. mit kritischen Evaluationen von folgenden kollaborativen Oberflächen im Netz: Der Assoziationsblaster:
die "autopoetischen Informationslandschaft" nic-las:

das ideale Programm, das ideale Interface, das ideale Format?

(22) Schon während der frühen Hypertextexperimente - aber auch durchgehend bis hin zu den Versuchen einer hypermedialen Kongreßdokumentation "Konfigurationen zwischen Absturz und Wirklichkeit" oder eines "Schreibens im Netz" stellte sich immer die kritische Frage nach der Software, nach den Programmen, die man benutz, benutzen kann (und will - als vielleicht ungehorsamer Untertan von Microsoft oder vorzugsweise auch Apple).
Neben dem Problem der Erzeugung von "lauffähigen" Programmen oder möglichst "kompatiblen" und vor allem "offenen" Datenstrukturen war das größte Problem die Erzeugung von "offenen Texten" auf einer operablen Oberfläche, mittels derer die Leser/User interagieren konnten - das waren die "Buchmaschinen" oder "aktiven Bücher" in der "Imaginären Bibliothek": z.B. eben das Weiterschreiben von Romanen durch die Leser - ein Sprachspiel, das das theoretisches Konzept, eine Romantheorie aus der Untersuchung von Romananfängen zu generieren, umgesetzt in ein Programm.
Die Praxis von Oulipo, also die kombinatorsichen "Literaturmaschinen" - wie etwa die "Sonettmaschine" Queneaus - waren für uns wichtige Zwischensstufen, vorbildliche Modelle, zumindest konzeptuell, zwischen dem Imaginationsraum der Literatur und der Programmierbarkeit, der wirklichen Operationaliserung solcher produktiver Prozesse im Computer.

Programme und "Tools for thought"

(23) Enscheidende Frage aber - bis heute unbeantwortet: wie kann man das alles wirklich für eine kollaborative Schreibumgebung benutzen.
Die utopischen Ideen des Computers als "Denkmaschine" oder auch von Hypertext als ideale Leser-/Schreiber-Synergie-Maschine ... haben für mich immer einen Bruch erfahren an den konkreten Programmen:
Schon die Literaturdatenbank (LIDOS aus den 80er Jahren) konnten wir nur benutzen als eine Entwendung, als Mißbrauch der vorgegebenen Programmfunktionen - ein Benutzen gegen den Strich (z.b. mittels einer Schlagwort/Index-Funktion eine Art "rhizomatischer" Struktur zu erzeugen).
Wir haben ständig mit den Programmen und Formaten, die verfügbar waren, gekämpft. Auch die Rückbezüglichkeit der frühen bis mittleren Netzkunst (z.b. jodi.org) auf die Programstrukturen und den digitalen Code selbst stehen für mich im Zusammenhang mit einer solchen Auseinandersetzung.
Dagegen sind ASCII-Text- Austausch oder Archive oder mail-Romane frühe Formen von Schreibprojekten, die versuchen, die digitale Form auszublenden, jedenfalls keine neuen digitalen Strukturen oder >Verarbeitsungsweisen zu entwickeln und sich mehr auf einen Transfer herkömmlicher Medienformate zu beschränken.

Interaktion mit dem Archiv: Luhmanns Zettelkästen

(24) In der Diskussion um neue Formen literarischer Interaktion wird oft nach der Arbeitsweise von Schriftstellern wie Proust, Joyce, Arno Schmidt etc. gefragt, die komplexe Textstrukturierungen vorgenommen haben. Dabei muß die Arbeitsweise einiger Theoretiker, die in ihrem Bereich an durchaus vergleichbar komplexen Ideenverbindungen arbeiten, als ebenso aufschlußreich wie der Blick auf künstlerische Schreibweisen für das Interesse an dieser Thematik angesehen werden. Zum Glück hat Niklas Luhmann einen kleinen Einblick in den Produktionsprozeß der Systemtheorie und die Geheimnisse seines ungeheuren Outputs (30 Bücher , 150 Aufsätze in 15 Jahren) gegeben: Er nennt seine Methode ‚Kommunikation mit Zettelkästen‘, die ein komplexes System von Kombinatorik und Referenzierungen in Gang setzen. Nicht nur experimentelle Schriftsteller arbeiten wie eine kombinatorische Maschine: "Im Augenblick sitze ich an einem Vortrag über ökologische Probleme in modernen Gesellschaften, und meine Arbeit besteht darin, Zettel [...] zu sichten und so zu kombinieren, dass ich etwas Substantielles zu diesem Thema sagen kann. Die neuen Ideen ergeben sich dann aus den verschiedenen Kombinationsmöglichkeiten der Zettel zu den einzelnen Begriffen. Ohne die Zettel, also allein durch Nachdenken, würde ich auf solche Ideen nicht kommen. Natürlich ist mein Kopf erforderlich, um die Einfälle zu notieren, aber er kann nicht allein dafür verantwortlich gemacht werden. Insofern arbeite ich wie ein Computer [...]" (Luhmann, Niklas, "Biographie, Attitüden, Zettelkästen", in: Archimedes und wir, Interviews, hg. v. Dirk Baecker u. Georg Stanitzek, Berlin 1987, S. 125-156, hier: S.144)

Zettelkasten: mechanischer Hypertext?

(25) Die Organisation seiner Zettelkästen stellt ein komplettes (mechanisches) Hypertext-System dar, in dem einzelne Karten Ideen, Zitate, Fragmente enthalten, die durch Querverweise untereinander vernetzt sind. Zusammenhänge zwischen Schreiben und Denken, Speichern und Generieren von Information werden an dieser Organisationsweise der ‚Diskurs-Werkzeuge‘ wunderbar veranschaulicht. Die Systemtheorie als Luhmanns Zettel-Traum? Die dynamischen Möglichkeiten der Verknüpfung, Verschachtelung und Verzweigung (und Überraschung!) ergeben sich gerade aus einer unsystematischen Organisationsweise des Zettelkastens, die auf einer schlichten Codierung frei nach Wittgenstein mit fester Stellordnung der einzelnen Zettel beruht.

Verzettelungsfähigkeit

(26) "(1) Beliebige innere Verzweigungsfähigkeit. Man braucht zusätzliche Notizen nicht hinten anzufügen, sondern kann sie überall anschließen, auch an einzelne Worte mitten im laufenden Text. Ein Zettel mit der Nummer 57/12 kann dann im laufenden Text über 57/13 usw. weitergeführt werden, kann aber zugleich von einem bestimmten Wort oder Gedanken aus mit 57/12a ergänzt werden, fortlaufend über 57/12b usw.; wobei intern dann wieder mit 57/12a1 usw. angeschlossen werden kann. Auf dem Zettel selbst verwende ich rote Buchstaben oder Zahlen, um die Anschlußstelle zu markieren. Es kann mehrere Anschlußstellen auf einem Zettel geben. Auf diese Art ist eine Art Wachstum nach innen möglich [...]
(2) Verweisungsmöglichkeiten. Da alle Zettel feste Nummern haben, kann man auf Zetteln Verweisungen in beliebiger Zahl anbringen. Zentralbegriffe können mit einem Haufen von Verweisungen belegt sein, die angeben, in welchen anderen Zusammenhängen etwas zu ihnen gehöriges festgehalten ist. [...] [O]ft suggeriert die Arbeitssituation, aus der heraus man sich zu einer Notiz entscheidet, eine Vielzahl von Bezügen auf schon Vorhandenes. [...] Es ist dann wichtig, den Zusammenhang gleichsam strahlenförmig, ebenso aber auch mit Querverweisungen an den angezogenen Stellen, sogleich festzuhalten. [...]" (Luhmann, Niklas, "Kommunikation mit Zettelkästen. Ein Erfahrungsbericht", in: Öffentliche Meinung und sozialer Wandel, hg. v. H. Baier, H. M. Kepplinger, K. Reumann, Opladen 1981, S. 222-228, hier: S. 224. Vgl. auch die spannenden Arbeiten von Markus Krajewski zu den Luhmannschen Zettelkästen: Käptn Mnemo. Zur hypertextuellen Wissensspeicherung mit elektronischen Zettelkästen:
Und ders.: Die Geburt der Zettelwirtschaft aus dem Geiste der Bibliothek. Episoden aus / einer Geschichte / der Kartei. Magisterarbeit am Lehrstuhl für Geschichte und Ästhetik der Medien, Humboldt Universität zu Berlin, pdf-Version 1.0, 27.10.1999

(26.1) Re: Verzettelungsfähigkeit, 26.10.2000, 08:29, Thomas Langkau: Der Link funktioniert leider nicht

(26.1.1) Re: Verzettelungsfähigkeit, 06.11.2000, 22:24, Heiko Idensen: (sorry! der slash am Ende der Netzadresse ist falsch! richtig lautet die Adresse: Markus Krajewski zu den Luhmannschen Zettelkästen: Käptn Mnemo. Zur hypertextuellen Wissensspeicherung mit elektronischen Zettelkästen: http://infosoc.uni-koeln.de/synapsen/MnemoNet/MnemoNet.html

Lesen, verzetteln ...

(27) An den Zettelkasten sind - genauso wie an Hypertext-Systeme - herkömmliche Diskurstechniken wie Register, bibliographischer Apparat etc. anschließbar, so dass ein Speicher-, Schreib- und Kommunikationssystem mit internem und externem Referenzen entsteht, das strukturell eher wie ein neuronales Netzwerk oder das Internet funktioniert und mit mehr - von seinem Autor unabhängigem – ‚Eigenleben‘ ausgestattet ist wie ein Buch. Aber wie kommen die Einträge auf die Zettel? Eine mögliche produktive (recherchierende) Lesestrategie frei nach Luhmann reißt die Bücher im Hinblick auf mögliche Verzettelungen auseinander: "Ich habe immer einen Zettel zur Hand, auf dem ich mir die Ideen bestimmter Seiten notiere. [...] Wenn ich das Buch durchgelesen habe, dann gehe ich diese Notizen durch und überlege, was für welche bereits geschriebene Zettel wie auswertbar ist. Ich lese also immer mit einem Blick auf die Verzettelungsfähigkeit von Büchern." (Luhmann, Niklas, "Biographie, Attitüden, Zettelkästen", in: Archimedes und wir, Interviews, hg. v. Dirk Baecker u. Georg Stanitzek, Berlin 1987, S. 125-156, hier: S. 150)


Valid HTML 4.01 Transitional